Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Familie Wijsenbeek - de Kroes - WaarBenJij.nu Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Familie Wijsenbeek - de Kroes - WaarBenJij.nu

Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Familie

26 Januari 2019 | Sri Lanka, Sri Lanka

Sri Lanka

We vliegen vanuit Nairobi naar Colombo, Sri Lanka. Dit gaat met een stop in Mumbai, India. Komen op de airport en checken in bij Kenya Airways. De Goden zijn ons goed gezind, vliegtuig is vol en Trij, Taeke en ik krijgen een upgrade. Voor de 10 uur durende vlucht toch effe lekker. Boris natuurlijk weer in de vlekken maar dat leert hij wel af.

Landend in Mumbai zie je een immense smog boven de stad hangen met z’n 23 miljoen inwoners. De sloppenwijken lijken nog erger dan in Zuid Afrika, hier bouwen de mensen de golfplaten hutjes niet alleen aan elkaar maar ook op elkaar.
Je ziet moeders met kinderen op vuilnisbelten lopen aan de landingsbaan. Niet te geloven….

Als we het nu toch over India hebben, we waren van plan om na Sri Lanka naar India te reizen. Vele mensen hadden daar al vraagtekens bij gezet??? In tussen hebben we bij meerdere mensen advies ingewonnen. 1 familie uit het zuiden des lands, met 4 oudere kids, zijn net terug van een reis met kerst. Hier hebben wij filmpjes van hun fietstocht van ontvangen, en foto’s van de straten, Reuze enthousiast maar nooit meer…. ;)
We wachten dus nog even met India.

Daarnaast is in het noorden van Sri Lanka gebleken dat kinderen en tempels en sightseeing geen goede combinatie voor de sfeer is.
Wat een drama!! Huilen, zeuren, dreinen alles waar een vader gek op is. Was bijna in het vliegtuig terug gestapt.
Ik had het zo gehad, dat India geschrapt is en ik dezelfde middag nog een top 5 sterren resort op de Maldiven geboekt heb. Het is tijd voor vakantie!! Ben bek af…..

Nu dan echt Sri Lanka,
Voor mensen met kinderen, let op! 23 miljoen mensen op een eiland 1,5 zo groot als Nederland maar waar het grootste gedeelte van de mensen aan de weg woont maakt het dagelijks transport geen eitje. Om te beginnen de gemiddelde Sri Lankees zegt per dag 1000 x ja maar bedoeld eigenlijk; Nee of Ik weet niet of Ik begrijp er geen reet van!! Dit is werkelijk verschrikkelijk…. Wij hebben ritten gehad van 55km waar we de hele dag over gedaan hebben. Even terug naar het begin.

Aankomst Colombo en volgende ochtend door naar “Rascals” in Kalpitiya. Maar als ik nog eens zou gaan zou ik gaan zitten in “Ruuk Village”.
Het is een top oord om te kiten. Ochtend beetje weinig wind, 12-15 knopen. Iedereen met een 12 of 15m2 kite maar in de middag trekt hij aan. Zomer schijnt 20-25 knopen iedere dag te zijn. Ondiep, goed om te lessen en top voor kids. Boris en Bella hadden iedere dag les en beginnen nu echt te varen. Op een gegeven moment sta ik op mijn surf boardje en precies achter mij zie ik m’n eigen dochter hoogte varen achter mij aan!! Een wens komt in vervulling.
Mijn vrouw aan de andere hand, had een wat mindere 1ste dag of 2. Had afscheid genomen van haar board, haar kite, je kent het wel. Huilen, schreeuwen en doen, klote dit en klote dat. Na wat opbeurende woorden van haar altijd positieve man, ging het de dagen daarop alweer een stuk beter. De laatste dag wilde mevrouw niet eens meer aan land komen, Zo zie je maar, de aanhouder wint. Na 5 dagen Rascals is het tijd om door te gaan, nou hadden we dat maar overgeslagen….

Anuradhapura, Dambulla en nog wat van die dorpen richting Kandy….. Wat een ellende. Slingerweggetje na slingerweggetje, tempel na tempel. De kots zat tegen de vooruit aan.
Babydoekjes op, geen winkel in de buurt. Papa kan ook al niet goed tegen bergweggetjes als hij zelf niet achter het stuur zit. Strontluiers, ik kan het zo gek niet bedenken maar het leek op dagen uit hel. De vaste driver z’n vrouw werd ziek dus we kregen nieuwe driver. Ik vroeg nog, spreekt hij goed Engels, nou je voelt het al, ja ja ja, spreekt prima Engels. Als wij iets vroegen zei hij altijd:” ja”, moet je net Trij hebben… Ging naast hem zitten met google-maps aan en begon meneer aanwijzingen te geven op nogal Koloniale toon. Als je bij de Rotonde linksaf zei, ging die rechtdoor. Die is inmiddels op een andere baan aan het solliciteren. Wat een LUL!!! Ik kan uren doorgaan over die gozer maar dan ga ik me weer zitten opwinden.

Mocht je deze kant op gaan, neem de trein vanuit Kandy naar Ella en niet pas in Nuwara Eliya. Dit zodat je de ergste slingerwegen overslaat.

De Trein naar Ella
Zogenaamd een van de mooiste treinritten in de wereld. Mooi is hij zeker.
Iedereen heeft hetzelfde probleem, kaartjes. We hadden een maand van te voren geprobeerd te boeken maar niet gelukt. Had op internet reeds gelezen dat d.m.v omkoping alles mogelijk is. Gemiddelde salaris is 20.000 roepie p/m (100 euro).
Door het hotel in de ochtend kaartjes laten halen voor de 2e klas zonder stoel reservering, voor de lezer; mocht dat niet lukken, neem 3e klas.
Honderden backpackers en andere toeristen staan op het perron te dringen op het moment dat de trein arriveert. Stoeltje bemachtigen gaat niet lukken. Wij zijn naar voren gelopen naar de 1ste en 2de klas coupés met stoelreservering. De Coupé van de gereserveerde stoeltjes binnengestapt met een briefje van 5000 roepies (25e) en de kaartjes en direct overhandigt aan de conducteur.
We werden met een glimlach ontvangen☺.
De rest van de passagiers in de trein stond een lange helse rit van 3,5 uur als haringen in een tonnetje zonder wat te zien. Een enkeling zit bij het raam of lukt het een plek te bemachtigen aan 1 van de open deuren.
Bij ons ging de rode loper uit, eigen deur werd geopend en heb continu met kids op schoot of naast ons van de rit kunnen genieten, een top trip!!

In Ella aangekomen verblijven we 2 dagen in “Zion View” hartstikke leuk hotelletje met kidscorner, zwembad en family rooms. Had geprobeerd in “98 Acres” maar was vol.
Mocht dat beschikbaar zijn, ga daar slapen, is top. Hebben we geluncht en ligt fantastisch.
Ella is een backpackers dorp in het midden van de jungle en theevelden, heeft een lekkere vibe en eindelijk weer coffee barretjes voor goede koffie.

1 ding wat mij echt tegen begint te staan, is de vuiligheid. Iedereen flikkert maar alles op straat. Je loopt tussen de prachtige theevelden en sommige stukken zijn totaal bezaaid met plastic en rotzooi. Je kite op een prachtige lagune en het strandje ligt vol met troep. Je staat naast een gouden boeddha van 25m en de straat ligt vol met rotzooi. Overal in Sri Lanka zie je dit. Het doet pijn aan mijn ogen. Dat niet alleen, ik wind mezelf op over Rob Jetten en z’n klimaat gelul!! Aan deze kant van de wereld wordt helemaal niks tot weinig gedaan. Wat gaan wij als kleinste en braafste jongetje van de klas voor een verschil maken?? Als we het probleem niet vanuit hier gaan aanpakken zie ik helaas geen noemenswaardig resultaat.

• 26 Januari 2019 - 14:14

Bettina:

Jongens,er bestaat een vertaal app voor alle talen

• 27 Januari 2019 - 02:42

LEERZAAM IS HET WEL EN INDERDAAD JE VRAAGT JE AF OF DE DRIE VUILNIS BAKKEN IN
    NEDERLAND IETS UITMAKEN
    GOEDIDEE OM INDIA OP DIT MOMENT MAAR OVER TE SLAAN GEEN PROBLEEM OVER 10 JAAR
    ALS DE KINDEREN GROTER ZIJN EN REIZEN EENVUIDIGER IS IS INDIA ER NOG
    JULLIE HEBBEN NOG EEN BEHOORLIJK STUK VAN DE AARDE OVER OM TE GAAN ZIEN B.V.
    SINGAPOUR HONG KONG VIETNAM BALI OM MAAR EEN PAAR TE NOEMEN
    IK KIJK UIT NAAR HET BEZOEK VAN ALEX EN BORIS HIER IN DEZE HOEK
    NOG EEN PAAR DAGEN EN BELLA'S VERJAARDAG ALVAST MIJN WENSEN EN BEN BENIEWD OM HAAR TE ZIEN EN TE HOREN
    LEUKE FOTO'S JE ZULT WEL 2 OF MEER FOTO BOEKEN NODIG HEBBEN AAN HET EIND VAN DE REIS
    HIER IS HET KOUD EN NAT DUS GENIET ER NOG VAN
    LIEFS OPA/PAPA

• 28 Januari 2019 - 10:03

Mireille:

Opnieuw een hilarisch reisverslag. Misschien moet je lezingen gaan geven als je terug bent Bol, kan je daarna meteen de politiek in om iets aan het klimaatprobleem te doen. Super dat jullie zoveel waanzinnig leuke dingen doen en zoveel zien. En Trije goed dat je die chauffeur heb ontslagen, dat past helemaal in het rijtje van mensen ontslaan op je vakantie.... Ik kan er namelijk nog wel een paar opnoemen.. xxxx